Када говоримо о надареним ученицима не можемо да заобиђемо тему ,,такмичења”, обзиром да су такмичења, бар код нас, ретка прилика ученицима да провере своја знања и способности, које излазе из оквира стандардног школског програма и да одмере снаге са ученицима који се не налазе у њиховом одељењу.
У неким земљама деца се приликом уписа класификују према способностима, али код нас то није случај.Иако малишани пролазе тестирање код психолога приликом уписа, њихов резултат остаје тајна за родитеље и јавност, а одељења се формирају управо од деце мешовитих способности. Све док се не појаве прва такмичења која организује Министарство Просвете Србије (а то је такмичење из математике у 3. разреду о.ш.), оцене су родитељима и деци једини индикатор знања и способности. Али оцене могу бити, и најчешће и јесу, прилично несигуран индикатор.
• Као прво оне зависе од критеријума само једне особе (учитеља, односно наставника) ; затим,
• У нижим разредима, док се деца још навикавају на систем школовања, критеријум оцењивања не би смео бити (па зато и није) сувише ригорозан, па у првих неколико година школовања у одељењу буде веома велики број деце са одличним успехом, што није баш реална слика.; а осим тога
• Оцена има само 5 и у оквиру само једне оцене нису предвиђене разлике које би се односиле на нијансе (мада многи наставници, из велике потребе, често покушавају те нијансе на неки начин да изразе), тако да и одличних оцена (петица) има различитих.
На такмичењима је ситуација следећа-подељена су на нивое: школско, општинско, окружно и републичко.
Значи деца, по први пут, имају прилику да изађу из оквира свог одељења и одмере снаге са осталом децом – прво из исте школе,а затим, уколико се покажу успешни, и шире, све до нивоа републике.
На такмичењу су тестови јединствени за све, што значи да сва деца подлежу истом критеријуму,а састављају их одређена удружења специјализована за одређену област (Друштво математичара Србије, Друштво за српски језик и књижевност….).
” Сезона ” ових такмичења, која су у организацији Министарства Просвете Србије,почиње у другом полугодишту (што значи да је у току) и протеже се све до пред крај школске године.
Мотивација ученика и наставника за такмичење
Из свега горе наведеног није тешко закључити шта мотивише ученике да се такмиче. Пре свега то је изазов да одмере своје снаге са ученицима ван одељења и то у градиву које превазилази оно предвиђено стандардним планом и програмом, те да стекну реалнију слику о свом знању и способностима. Осим тога, неке награде у вишим разредима основне школе могу им омогућити лакши упис у жељену средњу школу због бодова које доносе.
Текст преузет са блога НАДАРЕНА ДЕЦА
http://krozmojuprizmu.wordpress.com/2012/02/09/takmicenja-ucenika/